Alla inlägg under november 2009

Av jennie - 29 november 2009 20:49

Idag fick jag väcka båda mina tjejer, både Gemma & Nathalie tyckte det var tidigt att gå upp innan 9 på en söndag, de gömde sig under täcket båda två...

Men lill-matte följde med efter att ha packat väskan med kamera, varm choklad och lite godis.

Vi möttes vid djurgår´n idag.

  

Vi fick prova på uppletande, sök och spår. Himskans skoj och intressant även om Gemma inte riktigt var med.. Men det kommer.

Uppletandet var ingen favvis, hon som annars älskar sin pipande sköldpadda, struntade helt i den idag...

  

 

Ursöta Gizmo vill hellre plocka pinnar än sin älskade boll.

  

  


Första försöket på sök gick sådär.

Hon reagerade inte på att matte var borta, ville ju leka med de andra. Men när jag lockat på henne lite och visat mig lite, så kom hon sen som ett spjut.

Andra gången gick det mycket bättre. Hon började nosa lite vid sidan om Mikaela men kom sen på att matte inte var där och då gick det undan! Skoj att testa det kommer vi defenetivt prova igen.


Spår var inte heller lätt. Ska testa med ett kortare spår nästa gång vi kör det.

Allt vi gjorde idag var kanonskoj och Gemma kommer defenitivt få testa det igen.

  

Nathalie blev extremt stolt när hon fick hålla Flashi´s koppel, medan matte Mikaela med sin andra hund Ella visade "uppletande" för oss. Sen den stunden har Nathalie bestämt sig för att hon "när hon blir vuxen".. ska ha en Shetland Sheepdog som Mikaela.


Denna dag är vigd åt Dennis som hade en kanondag med denna träning! Så kul att se honom med fart och lekfullhet som aldrig förr.

  

Valpisarna fick leka av sig lite, men det var ganska blött så de var väl lite lugnare än vanligt.

Det hade dock blivit mer disigt så fotona blev sådär...

    

Efter denna fm med nya övningar, bus med kompisarna och nytt ställe att vara på blev Gemma så himskans trött, hon har sovit och myst om vartannat idag.

  

Av jennie - 27 november 2009 23:26

Imorse när vi gick från lill-mattes skola så mötte vi Dennis och hans "brorsor". De hälsade lite men Gemma är lite avvaktande mot brorsorna, blir nog roligare för dem när vi träffas på kursen på söndag.


Nästan hemma så mötte vi Saga, gårdens underbart vackra och genomsnälla pitbull.

Hon ville så gärna hälsa på Gemma men Gemma ansåg nog att hon var lite stor, men får hon träffa henne några gånger så blir de nog vänner.


Efter en del vila så busade vi med en strumpa som jag hade knutit ihop x antal gånger, såååå skoj för oss båda.

Men sen somnade Gemmis trött som få i mitt knä.

    

Nu när vi skulle "natt-pinka" så mötte vi Saga igen. Gemma kaxade upp sig o "skällde" lite men sen när vi kom närmre så var hon inte lika kaxig. Hon var dock mer nyfiken på Saga nu, så får hon bara tid så...


Nu är det fullt bus på vår älskade lilla ligist ;)

Av jennie - 26 november 2009 22:22

Idag fick Gemma följa med till djuraffären. O ooooj så spännande det var!
Först lite läskigt men sen var det ju massor med trevliga kunder där och tjejerna som jobbar där hade himla gott godis. Så gott att jag knappt ville följa med matte därifrån.

Efter det så åkte vi till Janetti så Gemma & Teddy kunde få busa lite. Och jösses vad de busade.

          

Teddy försöker gömma sig en stund samtidigt som han provsmakar lite skor

    

Spana in Gemmas tass... ;)


  

Teddy söker skydd hos matte när han behöver en liten power-nap

  

Två trötta kompisar som tuggar på varsitt ben


Av jennie - 24 november 2009 21:29

Gemma fick göra ett besök i lill-mattes rum igår och där fann hon en konstig hund.... En chihuahua som inte sa nåt alls när Gemma retade henne.. hihi

  

Av jennie - 22 november 2009 23:16

Idag var det så dags för utställning.

Gemma som är en riktig sjusovare tyckte att jag var fruktansvärd som väckte henne så tidigt som innan halv åtta.

Vi fixade till lite, packade och styrde bilen mot Sundbyholms travbana.


När vi parkerade så fick jag ett mess från Maria att de var där och vart de satt.

Vi letade upp dem, skönt att inte vara ensam där!

  

Gemma ville väldigt gärna leka med sin syster Zosma men Zosmavar inte riktigt på humör för att leka.

Vi hann testa att gå i ringen innan det började och tack för det, för de skulle gå på typ presenning, men det verkade inte Gemma störas av. Hann även ställa upp henne på bordet en sväng.

Väl i ringen får jag erkänna att jag var nervös, för allt som Maria berättat och förklarat var som borta. Men jag tror vi gjorde som vi skulle även om mer träning innan kunde ha varit bra.

      

Domaren berättade att han gillade Gemmas färger men som jag redan visste så var hon ju för långhårig. Hon kom 4 av 4 men fick ett bra utlåtande på diplomet!
Som jag sa innan så är hon min ögonsten oavsett hur utställningen går.


Nu har vi provat och vet lite mer hur det funkar och tro det eller ej, jag planerar lite smått inför nästa utställning. Men då ska vi ha hunnit träna mer ;)

Marias kompis som också är uppfödare påpekade att Gemma kan gå långt i utställning om vi tränar och har henne trimmad. Så nu blir det boot camp.. Näe skämt å sido.

Ska fixa ett utställningskoppel och träna lite då och då.

Stort tack till Maria för ovärderlig hjälp även till Petra för tips!! Och tack Maria för foton!


Gemma somnade i min famn när vi var kvar på utställningen. Tyckte det var väldigt bra att hon kunde slappna av och somna bland alla människor och hundar.

Shoppade ett fint halsband åt fröken, ska se om jag kan fota henne i det imorgon.


Efter utställningen har vi mest sovit..

  


Av jennie - 20 november 2009 23:37

Idag har vi inte gjort många knop direkt. Jag har inte mått så bra och Gemmis har varit lite seg sen valpkursen.

Lite bus har det ju självklart blivit. Och så har tösen hälsat på en spets och en chiuaua (stavas??)...

Har tränat lite på stanna & ligg. Ligg är inte skoj...


Nu sover hon som en stock...

  

Av jennie - 19 november 2009 21:53

Imorse när vi gick från Nattis skola så träffade vi en liten pälsboll, minns inte rasen... Det gick jättebra, men Nattis var på mer lekhumör än den andra tiken så hon gick hem.

Har sytt en hel del idag för att få ordning på "allvädersoverallen", många ändringar har det blivit under dagen.

  


Runt lunch var vi ute på en buspromenad, så här ser lilla fröken ut nu när hon är trimmad.

     

Under den promenaden så hälsade vi på en basenji vid namn Jarmo. Såå trevlig! Gemma flög nog in i hans mattes hjärta ;)


Ikväll när vi skulle åka till valpkursen så klev Gemmis rätt ner i en stooor vattenpöl, hon tog snabbt upp tassen och tittade på mig med minen "måste jag verkligen vara ute nu??"....

  

Kursen idag blev lite speciell eftersom vi var inomhus. Men det gick bra.

Först en massa bus med valparna och sen jobbade vi.


Tränade inkallningar, sitt, stanna, att möta hundar men ändå koncentrera sig på föraren. Det gick kalasbra! Skoj!

Både jag o Gemma är nu stuptrötta..


Av jennie - 18 november 2009 23:32

Idag var vi till Maria, Gemmas uppfödare för trimmning, lite tips inför utställning.

Tusen tack Maria!

Gemma ser numera ut som en kines "ska" se ut... Och jag anser att hon är jättesöt medans husse undrar om Maria kan klistra tillbaka pälsen ;)

    

Gemma sov som en stock när vi åkte hem. Först en massa bus, sen rakning & tvätt och så lite träning. Tuff dag för liten.

Jag fick låna med en av Khahoonas overaller, satt och klurade ett tag och sen tog jag fram tyger, saxar, nålar och så körde jag efter eget huvud ;)

Nu återstår bara att sätta dit kardborreband så kan tösen ha den imorgon på kursen när vi ska vara ute.

    

Ovido - Quiz & Flashcards