Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Lite off?

Av jennie - 6 februari 2010 21:20

I torsdags var det dags för hundkurs igen, alltid lika skoj!

Dock var det inte bästa dagen för varken Gemma eller mig. Gemma var trött som tusan och jag var lite okoncentrerad, vet ej varför... Men men vi fick många bra tips! Tack Mikaela.

Deltagarantalet har minskat, en hund "hoppade ner" till valpkurs och schäfern är inte med längre. Så nu är det 4 hundar vilket jag tycker är rätt lagom.


Vi skulle leka med leksaker och det var väl första gången någonsin som jag inte hade med leksak, så typiskt! Men vi fick låna av Lova & hennes matte. Tacktack!

Men som vanligt struntar Gemma i leksaker när vi är på kurs. Hemma älskar hon leksaker i alla former men inte där.. Tokstolla.


Mikaela hade stekt pannkaka som vi skulle ha under träningen. Ojoj det var nästan så man såg Gemma dregla, pannkaka är ju så grymt gott.

Vi skulle träna på nej, Mikaela "tappade" pankaka och jag skullel säga nej och få Gemma att låta bli pannkakan.

Det var inte det lättaste men när Mikaela tog över nej-sägandet och jag belönade så gick det bättre.


Gemma hade ingen större lust att umgås med varken Lova eller Smilla så det blev en del utskällningar från Gemmas håll. Fick tips om hur jag ska agera och fick även tips om hur vi ska agera när Gemma skäller hemma när nån går ute i trappen. Kanon!

Detta med trappen har gått bättre så jag är mycket nöjd :)


Sen skulle vi leka med leksaker och få hunden att acceptera att de inte fick ha leksaken men då hade nog tjejerna tröttnat för ingen brydde sig om leksakerna hur roliga vi än försökte vara ;)


Har testat en hel del detta med att "tappa" gottis och säga nej och det går bättre o bättre. Skönt!
Har även tränat en del under våra promenader. Drar Gemma så stannar jag som vanligt. Nu har jag lagt till "fot" och hon vänder så fint och kommer till min sida. Skoj!

När hon inte lyssnar eller "flummar" för mycket så byter jag helt enkelt riktning, då blir ju tösen lite förbryllad och mycket mer koncentrerad på mig. Toppen!


Idag fick Gemma vara hos våra goa grannar så vi kunde få en familjedag på Tuna Park. Tack tack!
Gemma har busat med Tessi och promenerat runt på djurgården. Behöver jag säga att fröken är trött som tusan? ;)


Har även börjat med att stanna när vi får möte. Gemma anser ju att hon ska hälsa på allt och alla men då stannar vi istället och hon får koncentrera sig mer på mig. Funkar ok.


 
 
Mikaela

Mikaela

12 februari 2010 20:36

Hej! Roligt att du har blogg! :)
Kul att läsa att träningen går bra. På söndag ska vi utveckla det där med "nej" och så tänkte jag att vi skulle börja med att leka utan hund (samma övning som vi avsutade senaste passet med). Se om de är piggare på söndag ;)

Hoppas att allt är bra med er!
Ses på söndag.
Hälsningar, Mikaela (instruktör)

ps. tack för grattis! ds.

http://www.elegantdogs.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jennie - 27 augusti 2011 19:09

Igår fick jag genom en vän på Facebook reda på att det var prova-på dag på en hundklubb i vår närhet. Man kunde prova lite lydnad & agility.Bägge tilltalar mig så jag blev sugen att åka dit.   Vi åkte dit hela familjen. Gemma som alltid ska skä...

Av jennie - 10 augusti 2011 00:07

Så har vi varit på husvagnssemester till Trosa Havsbad, där är hundar välkomna, de har ett eget bad om man nu gillar att bli blöt. Något som Gemma gärna undviker! Gemma tyckte att vi var lite jobbiga när vi packade in allt inför resan för att sen p...

Av jennie - 10 augusti 2011 00:04

Har man en Gemma så behöver man inte en pappersförstörare. Hon hade en liten buskamp med husse om en papperslapp..         Efter pappersleken hittade Gemma nåt i filten, spana in stilen med bakbenen in under magen ;)   Sovstilarna är mån...

Av jennie - 9 augusti 2011 23:58

..har bara rusat förbi. För det mesta när man vaknar på morgonen så har man Gemma på armen eller ovanpå täcket men ibland kan det se ut så här..   En kväll efter mycket bus så stupade fröken ner i en bädd som var fylls med djur & leksaker.. Kn...

Av jennie - 9 augusti 2011 23:51

Bättre sent än aldrig måste jag ju lägga upp bilder från när Gemma fyllde 2 år. Eller rättare sagt från fikat dagen efter 2årsdagen då Gemma & Rut fick superfina & goda bakelser från Sofie. Tack ännu en gång!             "Rutan" orkade inte...

Ovido - Quiz & Flashcards